fbpx

Waarschuwing: Peg Perego Viaggio Twist + Base Twist zeer onveilig

Foto’s die niemand wil zien: Het Peg Perego Viaggio Twist kinderzitje faalt bij een frontale botsing en komt los van het bijbehorende Base Twist Isofix station. Hoewel het kinderzitje wel het R129 keuringslabel heeft ontvangen, slaagde het model niet voor de ADAC-kinderzitjetest (ANWB). De ADAC /ANWB-test is strenger dan de test voor de wettelijke goedkeuring.

Gefaald bij frontale botsing 

Kinderzitjes moeten maximale veiligheid bieden voor kinderen in de auto. Helaas doet het Peg Perego Viaggio Twist + Base Twist kinderzitje dit niet, zoals de frontale botstest als onderdeel van de momenteel lopende testreeks voor de komende ADAC-kinderzitjetest 2024 heeft aangetoond. Het Viaggio Twist-model kwam bij een botsing los van de Base Twist Isofix-basis en werd naar voren gekatapulteerd. Zonder het Isofix-station kan het kinderzitje niet in de auto worden geïnstalleerd.

onveilige autostoel lijst
Het Peg Perego Viaggio kinderzitje bij een frontale botsing in de kinderzitjestest ∙ © ADAC/Test and Technology

Wanneer de stoel met de pop van 15 kilogram achterwaarts werd geïnstalleerd (tegen de rijinrichting) tijdens de test, brak de steunvoet af bij het gewricht bovenaan de Isofix-basis. Vervolgens raakte de zitschaal los van de Isofix-basis en werd deze samen met de pop naar voren geworpen. Er is dus een groot risico op letsel voor het kind tijdens de crashtest.

Ook bij de crashtest in de voorwaartse positie met de 15 kilogram, kan een hoog letselrisico worden aangenomen. Tijdens deze test brak ook de steunvoet af van de Isofix-basis. Vervolgens scheurden door de krachten die bij de botsing inwerken, de plastic behuizing van de basis uit elkaar en werd de pop ver omhoog en naar voren geworpen. Er is een groot risico dat het kind de voorstoel of het dak van het voertuig raakt bij een echte crash.

Fabrikant heeft de verkoop tijdelijk stopgezet

De fabrikant heeft uit voorzorg de verkoop gestopt van het Viaggio Twist-model – nadat het pas in oktober 2023 op de markt werd geïntroduceerd. Het is goedgekeurd voor kinderen tussen de 61 en 105 centimeter lang en tussen ongeveer zes maanden en ongeveer vier jaar. Er zouden tot nu toe slechts enkele exemplaren in Duitsland zijn verkocht. De productmonsters voor de lopende kinderzitjestest zijn in Italië gekocht.

De stoel is nog niet verkocht in Nederland 

De stoel wordt niet verkocht via Nederlandse winkels en webshop. De kans is daarom niet zo groot dat je deze stoel zal tegenkomen. 

ISOFIX-base Base Twist

De Isofix basis Base Twist van het kinderzitje is ook te combineren met andere zitmodellen van Peg Perego. Deze base wordt wel verkocht in Nederland. Als je vragen hebt over de Isofix-base of het Viaggio Twist-kinderzitje, moeten ouders eerst contact opnemen met de klantenservice van Peg Perego, aldus de fabrikant.

De ADAC-test is strenger dan de goedkeuringstest

Bij de frontale botstests werken aanzienlijk hogere krachten op de testproducten van de ADAC-kinderzitjestest dan bij de wettelijk verplichte goedkeuringstests voor kinderzitjes volgens de UN Reg. De ADAC frontale crashtest wordt uitgevoerd met 60 km/uur en hun zijtests worden uitgevoerd met een snelheid van 50 km/uur. De R129-tests worden uitgevoerd met een snelheid van 52 km/uur frontaal en de aanvullende zijtesten met een snelheid van 24 km/uur.

Uit tests van de ADAC-kinderzitjes van de afgelopen jaren is echter gebleken dat veel kinderzitjes gelukkig ook goed aan deze verhoogde eisen voldoen en goede bescherming bieden.

Bij het samenstellen van onze top 10 lijsten raadplegen wij altijd de ADAC-lijsten. Ook bij het schrijven van reviews over autostoelen is de ADAC /ANWB de belangrijke informatiebron als het gaat om veiligheid. 

De Peg Perego is een draaibare autostoel. Wil je een veilige door de ADAC goedgekeurd zitje? Bekijk dan onze lijst met beste draaibare autostoelen. We vermelden bij iedere autostoel de ADAC-score. 

Bron: ADAC

5/5 - (1 stemmen)

Plaats een reactie